NEWS

Her er Capgeminis norske historie


< Back to all news

Her er Capgeminis norske historie

Business

Category: IP & Innovation

At Capgemini fyller 50 år vet du kanskje allerede. Men hvor godt kjenner du den norske historien? Når startet Capgemini i Norge, hvordan var arbeidsdagene – og hva slags teknologi brukte de? Den beste til å fortelle deg alt dette er en som har vært med helt siden midten av 80-tallet.

Hva husker du fra 1985 bortsett fra skulderputer, høyt hår og pastellfarger? Da kan vi fortelle deg at blant begivenhetene dette året var at Bobbysocks vant Melodi Grand Prix, A-ha toppet Billboard 100, Norge tok fem gull under VM på ski i Seefeld, Tilbake til fremtiden herjet på kino – og Stein Bertinussen begynte i Capgemini.

– Enkelt på å få jobb på den tiden

Historien om Capgemini i Norge begynner likevel enda noen år tidligere. I 1980 overtok de selskapet Data Logic og skiftet etter hvert naturlig nok navn til Capgemini Data Logic. I 1992 kjøpte de opp selskapet Programator. De hadde i sin tur tidligere kjøpt opp datterselskapet Computas til Det Norske Veritas. Det nyfusjonerte selskapet fikk deretter navnet Cap Computas. I 2000 overtok selskapet konsulentvirksomheten til Ernst & Young, og tok navnet Cap Gemini Ernst & Young. Siden 2004 heter selskapet Capgemini.

Hvordan startet så Steins historie i Capgemini?

– Den begynte med at jeg var ansatt i Statens Forvaltningstjeneste, som i dag heter Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon. Data Logic arrangerte et kurs jeg var med på, og da det var ferdig på fredag ble vi invitert opp i kantinen. Der hadde de fredagspils, og det var utrolig hyggelig – de fleste som var ute i oppdrag kom dit. Det var et godt sosialt miljø i et firma jeg kunne tenke meg å jobbe i. Prosessen som fulgte var enkel: Jeg skrev en kort søknad, dagen etter ble jeg innkalt til intervju med administrerende direktør, og dagen etter det igjen fikk jeg jobbtilbud. Så det var veldig enkelt å få jobb på den tiden!

Dette var i august 1985. Capgemini holdt til i Rosenkrantz gate i Oslo sentrum, og hadde 80 ansatte. På landsbasis var tallet rundt 120, og på verdensbasis 5000. Stein forteller at bransjen var litt mer “cowboypreget” da – ting var ikke så formelt. En veldig stor opplevelse som nyansatt var blant annet da Capgemini chartret et eget fly til alle ansatte for å dra på fire dagers Rencontre, altså årsmøte, i London. Dette ville ikke skjedd i dag, da bransjen både er blitt mer kostnadsfokusert, strømlinjeformet og sikkerhetsbevisst de siste 20 årene.

Hadde mindre oppdrag

Men charterfly satt til side – hvordan var en typisk arbeidsdag på 80-tallet? I begynnelsen var Stein og kollegene på mange såkalte ressursforsterkningsoppdrag. Foreløpig hadde de nemlig ikke ansvaret for de virkelig store prosjektene.

– Det første prosjektet jeg selv havnet på var Gullfaks B for Statoil. Da var jeg ute og fakturerte 40 timer i uken, og kom gjerne innom kontoret fredag ettermiddag. Da leverte jeg timeliste, gjorde de administrative oppgavene som krevdes og møtte andre konsulenter. Capgemini hadde en utpreget varm og inkluderende kultur blant medarbeiderne og lederne. Vi ble tatt godt vare på selv om vi jobbet på mange forskjellige steder. Så det var en fin tid.

– Hva er de største forskjellene på prosjektene nå og før?

– Vant vi for 20 år tilbake en kontrakt på fem millioner, så var det stort. De siste årene har Capgemini tatt mye større ansvar for store prosjekter og store forvaltningsoppdrag. Så i tillegg til ressursbistand, har vi nå ansvar for mange og store prosjekter og forvaltningsoppdrag som ligger fra ti til mange hundre millioner kroner over flere år, forklarer Stein.

Source: Dagens Næringsliv