Category: Technology
Dotcom-tidens yndling i Norge er tilbake på Børsens hovedliste. Denne gangen med en enklere plan for å erobre verden.
Thin Film Electronics ble fredag notert på hovedlisten på Oslo Børs. Selskapet har mange jern i ilden, og offentliggjorde nylig et samarbeid med alkoholgiganten Diageo.
– Vi er ved begynnelsen av en revolusjon for trykt elektronikk, og Thin Film er heldigvis verdens ledende selskap, sier toppsjef Davor Sutija til Dagens Næringsliv.
Sutija har fått æren av å være en av hovedtalerne ved den store mobilmessen i Barcelona som starter denne helgen. Der skal han vise frem hvordan deres trådløse brikker kan skape en dialog mellom produsent og kjøper av den eksklusive whiskyen Johnnie Walker Blue Label, og servere relevant informasjon enten man er i ferd med å kjøpe eller sitter i godstolen og skal konsumere.
– Kjøper man en såpass sjelden og relativt dyr whisky, ønsker man å vite mer om den, da er det naturlig med en elektronisk inngangsport, sier Sutija.
For dem som har fulgt teknologiselskapene på Oslo Børs de siste 15–20 årene, har Thin Film en helt spesiell plass i historien. Teknologien og navnet deres stammer nemlig fra tidenes norske teknologiboble – Opticom. Praktisk talt uten omsetning ble selskapet rundt år 2000 verdsatt til flere titall milliarder kroner. Den friskeste analysen spådde at det kunne bli verdt 3000 milliarder kroner innen ti år. Selskapet lovet revolusjon av it-bransjen med sine plastbrikker, kalt «polymerer».
– Smarte polymerer har potensial til å bli det dominerende elektriske materialet, slik som noen for 50 år sa om silisium, sa Opticom-gründer Hans Gude Gudesen i 2002.
Les hele artikkelen her.
Source: Dagens Næringsliv
Published: December 21, 2024