NEWS

Døråpner for Norske Gründere i New York


< Back to all news

Døråpner for Norske Gründere i New York

Business

Category: Business News

Are Traasdahl er blitt milliardær på å starte selskaper. Nå inviterer han norske gründere til New York for å gi dem drahjelpen han selv manglet.

Are Traasdahl har gjort det mange norske gründere drømmer om. To ganger har han startet selskaper med stor suksess i USA, begge basert på to av de største trendene i nyere tid: mobil og stordata.

I februar solgte han Tapad til Telenor for 3,2 milliarder kroner. Selskapet lar kunder kjøpe annonseplass på tvers av plattformer som mobil, nettbrett og pc, og er i dag markedsledende i USA. Traasdahl sitter igjen med over 1,5 milliarder kroner i gevinst etter salget.

-Må ha kontakter

Nå ønsker Traasdahl å åpne døren for flere norske gründere. Fem norske oppstartsselskaper skal fra høsten få sitte ett år i Tapads lokaler i «Mad Men»-gaten Madison Avenue på Manhattan, og nyte godt av Traasdahls erfaringer, mentorer og kontakter.

– Vi vil hjelpe dem å få kunder og investorer og en enklere start i USA. Jeg hadde ingen hjelp da jeg kom over første gang, og måtte gjøre alle feilene selv, sier Traasdahl.

I dagens nettverden må de fleste ha større markeder enn Norge for å lykkes. Traasdahl beskriver New York som et voksende og svært livskraftig senter for oppstartsselskaper. Her finnes penger og kunnskap som kan hjelpe nye selskaper opp og frem. Men du kommer ingen vei uten kontakter.

– Det er kamp om de personene som kan guide deg. Du må bygge nettverk, og så baller det på seg. Det tar utrolig lang tid å komme inn hvis du ikke har en start. Amerikanerne gjør sjelden business med noen de ikke kjenner eller som noen kjente ikke går god for, sier Traasdahl.

Akselerator- programmer:

Her er fordelene:

  • Tilgang til, og tett oppfølgning fra, mentorer, eksperter og rådgivere.
  • Tilgang til et kreativt miljø for læring og deling av kunnskap – verdifullt nettverk.
  • Deltagelse i lærerike workshops, seminarer og andre business development events.
  • Får funding mot eierandeler (Tapads program er gratis, og garanterer ikke investering).
  • Får presentere produktet for mange investorer.
  • Høyere verdisetting etter endt programperiode

Selv brukte han tre år på å bygge det han kaller et «ok» nettverk i USA da han flyttet dit ved starten av årtusenet. Da han startet opp for andre gang var han på innsiden av miljøet, og fikk med seg folk som gjorde reisen mye raskere.

– Da fikk jeg med meg et sett amerikanske rådgivere. Én hadde bygd opp og solgt Doubleclick til Google for tre milliarder dollar og flere hadde bygget og solgt selskaper. Å ha dem med fra starten var ekstremt viktig, sier Traasdahl.

Source: Dagens Næringsliv