NEWS

Dette Bør norske skolepolitikere lære av USA


< Back to all news

Dette Bør norske skolepolitikere lære av USA

Business

Category: Education / Research

Etter foredrag med Garry Kasparov og Calvin Klein, var det igjen tid for storfint besøk, og denne gangen fra fedrelandet. Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité hadde nemlig tatt turen til Boston for å delta på Transatlantic Science Week (TSW), og tok seg tid til lunsj på Harvard med noen av de norske studentene i Boston.

Annet enn på 17. mai og når familien er på besøk, er det veldig sjeldent at jeg er samlet med mange nordmenn her i USA. Det føltes derfor veldig spesielt da Trond Giske åpnet lunsjen og sa ”Welcome everyone! Eller vent, vi er kanskje nordmenn hele gjengen?” Vi hadde da samlet en stor gruppe i ”Dudley House” på Harvard, bestående av 16 stortingspolitikere og 8 studenter fra både Northeastern University, MIT og Harvard, hvorav vel halvparten var utvekslingselever fra NTNU.

Selv om politikerne var i Boston hovedsakelig for å delta på the Transatlantic Science Week, benyttet de også sjansen til å besøke flere av byens skoler, for å lære om deres læremetoder og finne eventuelle forbedringspunkter i det norske skolesystemet. Flere av politikerne jeg pratet med fortalte at hovedfokuset hadde vært på det såkalte ”EdX”, som er et nettbasert utdanningsprogram der forelesningsvideoer og andre lærematerialer deles med allmenheten.

EdX ble startet i samarbeid mellom Harvard og MIT, og brukes nå av elever over hele verden. Med dagens teknologi er det selvfølgelig ingen grunn til at veldig gode forelesninger bare skal være tilgjengelige for elevene som fysisk befinner seg i forelesningssalen. Selv om potensialet til å dele forelesninger på nett er enda større i et engelskspråklig land, kan det godt tenkes at det også kan være nyttig i Norge, for eksempel ved å gi muligheten til etterutdanning uten å forlate arbeidsplassen.

I tillegg til TSW og skolebesøkene, arrangerte kirke-, utdannings- og forskningskomitéen denne lunsjen, for å få høre om hvordan de norske elevene på skolene i Boston opplever forskjellene fra det norske skolesystemet. Vi var alle enige om at hverdagen blir mer påvirket av skolen man går på i USA enn i Norge, fordi nesten alle elevene bor på dorm på campus, spiser alle måltider i kantina, heier på skolens sportslag, bor milevis unna familie og venner fra videregående, og kler seg i klær med skolens logo. Både på MIT og Harvard finnes det svære butikker som sørger for at skolelogoen er på både skrivebordslampen, sykkelpumpa og dynetrekket ditt.

Videre fortalte vi også politikerne om alle kursene man må ta i tillegg til emnet man faktisk spesialiserer seg på i USA. Mens man gjerne bare tar matte- og fysikkfag for å få en bachelorgrad i fysikk på Blindern, må alle studenter på MIT gjennom svømmetester, gym, kunstfag og samfunnsfag. Denne ordningen har definitivt både sine fordeler og ulemper, for selv om de ekstra kursene kan gjøre det vanskeligere å fokusere på bachelorgrademnet, gir de også studentene et bredere perspektiv og kan iblant føre til at man finner nye interesser.

Les mer HER

Source: Dagens Næringsliv

Published: September 11, 2015