NEWS

Norsk startup utvalgt til Google-sponset akseleratorprogram


< Back to all news

Norsk startup utvalgt til Google-sponset akseleratorprogram

Business

Category: Technology

Den norske startupen Astralution har som det eneste Skandinaviske selskapet, blitt plukket ut til å delta i et globalt akseleratorprogram sponset av tech-tungvekterne Facebook og Google.1 Målet er å utvikle verdens første sertifiserte beredskapsdrone for operasjon i EX sone 1.

Gründer og daglig leder Nina Bokn Solheim tror karrierevalgene hennes har vært preget av en svært dramatisk hendelse som skjedde da hun var yngre. Nærmere bestemt West Vanguard-ulykken som tok sted i 1985.

– Min far var på jobb ombord på West Vanguard da de traff grunngass og måtte evakuere riggen. Hendelsen var svært dramatisk, og har nok påvirket meg i voksen alder til å velge å jobbe med operativt beredskap, forteller hun.

Ideen om Ex-dronen kom derimot senere, og oppstod som en konsekvens av erfaringen hun fikk både i beredskapsteamet til Songa Offshore, som riggkoordinator i beredskapstemet til ResQ og fra Bristow helikopter.

– Jeg innså at det hadde vært svært nyttig å ha et oversiktsbilde fra luften ved større hendelser, for eksempel fra en drone som var modifisert til å også kunne benyttes i et eksplosivt hydrokarbonmiljø – kanskje også i kombinasjon med kamera eller en MR/AR-brille på innsatsteamet om bord på lokasjonen for hendelsen.

Ifølge Solheim kan det nemlig gå opptil en time før man får en oppdatering fra ledelsen på riggen, skipet eller plattformen med henhold til status etter at beredskapsteamet på land er mobilisert.

– Kommunikasjonen til landorganisajonen krever at man er godt forberedt og har innøvd gode prosedyrer og rutiner, så ved å plassere en drone på for eksempel et bredskapefartøyet som allerede er på lokasjon, vil man kunne sende bilder til land som gir dem et godt beslutningsverktøy i tillegg til den muntlige informasjonen de får fra beredskapsledelsen per telefon. Vi kan også streame video og bilder fra dronen via satellitt eller 4G, selv om bilder nok er mest aktuelt i beredskapssammenheng.

Solheim forteller at de har flere tilgjengelige systemer som de vurderer som kandidater for ombyggingen og modifiseringen systemet må igjennom før de kan starte prosessen med sertifiseringen. Disse systemene har en flytid på mellom 30 minutter til opptil 2 timer, og 6 kg «nyttelast».  Bruksområdene for disse kan være svært varierte, men oppstartsselskapet har valgt å fokusere på teknisk inspeksjon og beredskap i fortrinnsvis energisektoren.

Read the full story at InnoMag.

Source: InnoMag