NEWS

Elendig norgesreklame


< Back to all news

Elendig norgesreklame

AmCham

Category: Travel

ORLANDO, FLORIDA (Nettavisen): Norges pavilliong på Disneys Epcot-senter besøkes av 11 millioner mennesker i året.

De får se et bilde av Norge som består av vikinger og eldgammel teknologi fra 80-tallet.

Ingen vil betale «småpengene» som skal til for å gi et moderne bilde av Norge på den største utstillingsplakaten vi har i utlandet.

– Jeg føler meg nesten behandlet som en spedalsk, sier prosjektleder Tone Nymoen ved Det amerikanske handelskammeret til Nettavisen.

Uforandret på 25 år
Norsk næringsliv gjorde et kupp da Norge fikk en av paviljongene ved Disney Worlds Epcot-senter i Florida.

Men det som var moderne på 80-tallet, fremstår nå som gammelmodig og bakpå:

– Ingen vil ta ansvaret for å gi paviljongen et ansiktsløft, sier Nymoen, som har gått kanossagang mellom ulike statlige departementet og institusjoner det siste året – uten hell.

Kosmos og gamle pc’er
Mens andre land har brukt noen millioner kroner på å gi et nytt og bedre inntrykk, viser Norge fortsatt frem en film med troll, vikinger, pc’er fra midten av 80-tallet og folk i gammelmodig klesdrakt.

Canada har nylig fornyet sin 360 graders film, og landet fremstår som moderne og flott, med skuespilleren Martin Short som personlig guide gjennom det vakre og tilsynelatende teknisk utviklede landet.

Norge fremstår som en blanding av Ukraina og Moldova – med sin gammeldagse film og ikke akkurat flytende engelske uttale.

Den norske paviljongen er så umoderne at enkelte frykter at Disney vil bytte den ut, og sette inn en skandinavisk pavoljong i stedet.

Spleiselag
Ifølge Nymoen og Amcham vil det koste rundt 20 millioner kroner å gjøre paviljongen til moderne og god norgesreklame.

– Næringslivet er klar til å bidra, men de føler at dette opplagt også er en offentlig oppgave. Derfor har vi forsøkt å få staten med på å bevilge fem millioner kroner – og så vil vi forsøke å få næringslivet med på å betale resten, sier Nymoen, som foreløpig har møtt velvilje – men økonomisk stengte dører.

Billig
Norge brukte nylig 75 millioner kroner på Expo i Shanghai, som var en tidsbegrenset satsing med totalt 3,4 millioner besøkende.

Epcot feirer 25 års-jubileum i 2013, og har altså hele 11 millioner besøkende – hvert eneste år.

Den norske satsingen er så tafatt at besøkende de får kjøpe svensk vodka og dansk akevitt i gavebutikken – etter at de har tatt den obligatoriske Malstrom-ferden og sett filmen med Norge som et land for spesielt interesserte og teknologi fra 80-tallet.

Source: na24

Published: July 4, 2011